Selfpublishing: 10 krokov k vydaniu knihy

Selfpublishing (samovydanie): 10 krokov od napísania príbehu k vydaniu knihy

Napísali ste knihu a chcete si ju vydať sami? Pripravili sme pre vás 10 krokov, ktoré vás prevedú od napísania príbehu k vydaniu knihy.

1. Editácia

Dopísaný príbeh nie je hotový príbeh 🙂 Keď autor stlačí poslednú klávesu, príbeh ešte len začína svoju púť, nie končí.

Ak chcete, aby vaša kniha vydaná cez selfpublishing vyzerala profesionálne, na tomto kroku si dajte extra záležať. Veľa samovydaných kníh totiž vyzerá amatérsky práve kvôli zlej kvalite textu (a nielen po gramatickej stránke).

Čo to znamená v praxi? Najmite si profesionálneho editora, ktorý s vami bude pracovať na dvoch úrovniach vylepšenia textu – konceptuálnej (prejde s vami štruktúru príbehu, upozorní vás na to, kde máte logické chyby, kde by bolo treba zapracovať na motivácii postáv, kde nesedí poradie kapitol alebo scén, atď.) a štylistickej (príliš časté používanie uvádzacích viet, slabé dialógy, hovorenie miesto ukazovania, často sa opakujúce slová, atď.).

Autor by mal svoj text určite niekoľkokrát editovať aj sám, no až oko nezaujatého profesionála vychytá chyby, ktoré už autor nevidí.

2. Beta reading

Beta reading, alebo aj prvotné čítanie testovacími čitateľmi ešte pred vydaním, vám môže výrazne pomôcť vylepšiť kvalitu vášho príbehu. Ak aj nemáte na to, aby ste investovali do profesionálneho editora, určite zapojte do procesu úprav pred vydaním aspoň 2-3 beta readerov.

Beta readeri pracujú zvyčajne zadarmo a poskytnú vám cennú spätnú väzbu k príbehu z pohľadu cieľového čitateľa. Ich feedback je skvelý aj vtedy, ak ste už na príbehu pracovali s editorom.

Neviete, kto je beta reader a ako sa robí beta reading? Nevadí, na portáli máme pre vás jeden celý článok o beta readeroch a ich pomoci spisovateľom.

3. Korektúra

Ak dáte vytlačiť neskorigovaný text, zarábate si na poriadny marketingový „prúser“. Čitatelia totiž v recenziách veľmi radi vypichnú, že kniha bola plná chýb a nič vám nedarujú.

Je jasné, že neexistuje kniha, ktorá by bola úplne bez chyby. Zvlášť slovenčina je pomerne ťažký jazyk a vyhnúť sa v ňom chybám je takmer nemožné. Je však niečo iné, ak sa v 300-stranovej knihe nájde dokopy 10 chýb, ako keď sa nájde 10 chýb v jednej kapitole, prípadne na jednej strane.

V tomto prípade opäť platí, že ak korektúru odfláknete, iba utvrdzujete verejný názor, že selfpublishing je amatérske vydávanie kníh. Investícia do kvalitného korektora je pritom minimálna, pohybuje sa niekde v rozmedzí cca 2-5 € za normostranu. Za celú knihu tak podľa rozsahu môžete zalatiť od cca 250 €.

4. Výber formátu knihy

Prichádza čas poradiť sa s odborníkmi, zvlášť ak ste ešte nikdy žiadnu knihu nevydávali. Tu stroskotáva väčšina malých začínajúcich autorov s minimom peňazí na vydanie knihy a prejavuje sa amatérsky prístup v plnej kráse.

Aký formát zvoliť, na aký papier tlačiť, či aký typ väzby si vybrať? Ak sa bez skúseností budete sami pasovať do úlohy odborníka, pravdepodobne vydáte knihu, ktorá bude už na prvý pohľad vyzerať neprofesionálne. A to určite nechcete.

Čo teda urobiť? V prvom rade si pozrite knihy vo vašom žánri a zmerajte si ich rozmery. Všímajte si väzbu (je mäkká – paperback alebo tvrdá – hardback?), typ papiera, finiš obálky. Určité štandardizované formáty kníh sú lacnejšie na tlač, preto bývajú bežné knihy v určitých podobných rozmeroch. Ak sa rozhodnete pre neštandardný formát, môže sa vám navýšiť cena za tlač.

Keď budete mať aspoň približnú predstavu, kontaktujte vybrané tlačiarne, ktoré sa zameriavajú na tlač kníh (každá kniha má v tiráži uvedenú aj tlačiareň, hľadajte napr. tak) a nechajte si poradiť. Povedzte im približnú predstavu a oni už vás nasmerujú.

Tento krok je dôležité absolvovať pred sadzbou, pretože napr. niektoré mäkké väzby v malých formátoch majú limity, čo sa týka hrúbky knihy. Ja som takto takmer pohorela pri svojej knihe Detektív z minulosti 😀

Tento článok Polygrafického centra vám tiež pomôže urobiť si prehľad v mäkkých väzbách.

5. Sadzba

Viete formát? Super, váš sfinalizovaný a skorigovaný text môžete dať osadiť do špeciálneho dokumentu, ktorý následne odovzdáte tlačiarni.

K sadzbe sa dá pristupovať dvomi spôsobmi – jeden bude pravdepodobne pôsobiť viac amatérsky, no ušetríte na ňom, druhý bude pôsobiť profesionálne, ale budete musieť investovať. Záleží na vás – chcete, aby vaša kniha vyzerala ako od vydavateľstva, alebo aby z nej kričalo, že ju vydal selfpublisher?

Lacnejší spôsob je pripraviť si knižnú sadzbu, alebo aj knižný dizajn, vo vlastnej réžii. Postačí vám na to aj obyčajný MS Word, no musíte ovládať aspoň základy knižného formátovania. Publico pripravilo skvelý článok o tom, ako si pripraviť sadzbu knihy doma na kolene.

Ak chcete ísť týmto smerom, musíte sa naučiť, čo sú siroty a vdovy, aké je to serifové či bezserifové písmo, čo sú fonty a licencie na ne, ako sa nastavujú okraje špeciálne pre knižnú tlač a kopec ďalších zručností.

Necítite sa na to? Využite radšej služby profesionálneho sadzbára. Je to tlačovinový (DTP) grafik, ktorý sa špecializuje na knižnú sadzbu. Tipy na týchto ľudí môžete hľadať buď v tirážach kníh, ktoré sa vám spracovaním páčia, alebo googlite. Pozerajte sa na referencie, alebo sa pýtajte na odporúčania kolegov autorov. Profi sadzba sa robí zvyčajne v programe Adobe InDesign, súbor má formát .indd a grafik vám ho vyexportuje v špeciálnom tlačovom PDF s orezovými značkami.

Kvalitná knižná sadzba znamená aj to, že kniha bude zvnútra vizuálne atraktívna, ľuďom sa bude dobre čítať (správne riadkovanie a veľkosť písma), bude mať správne nastavené okraje a prípadne bude doplnená o drobnosti, ktoré knihu spravia výnimočnou (graficky spracované úvody kapitol, doplnenie o ilustrácie, atď.).

Skúsenosť z praxe

Neodsudzujem ani svojpomocnú sadzbu, no ja osobne som detailista a radšej investujem. V mojej knižke Cudzinec z papiera mám napr. v sadzbe špeciálne upravené messengerové konverzácie tak, aby vyzerali ako skutočné z mobilu a tiež sú graficky spracované stickery a listy, cez ktoré komunikujú hlavné postavy. Stálo to síce dosť vysoké trojciferné číslo, ale spätná väzba od čitateľov bola taká, že je to jedna z najkrajších kníh, akú majú v knižnici.

6. Obálka

Otázka, kedy tvoriť obálku, je pomerne ošemetná. Niektorí sadzbári napr. budú od vás požadovať obálku v otvorených dátach už pred sadzbou, aby si z nej mohli vybrať elementy, ktoré použijú vo vnútri knihy. Závisí to aj od toho, či budete mať na obálke na mieru robenú ilustráciu, alebo budete využívať hotové fotografie z fotobanky (tento postup je časovo menej náročný ako ilustrácia). V každom prípade by ste ale obálku mali tvoriť až vtedy, keď budete vedieť presný formát knihy. Šírku chrbta napríklad grafikovi poviete až vtedy, keď už budete vedieť počet strán sadzby knihy a váš tlačiar vám povie, koľko milimetrov to vychádza v realite podľa typu papiera.

Ja osobne som maniak na custom obálky, dávam si kresliť ilustrácie na mieru, alebo fotiť fotografie na mieru. Vďaka tomu si môžem byť istá, že moja obálka bude v kníhkupectve unikátna a žiadny iný autor nebude mať podobnú. Rovnakú fotku z fotobanky totiž môžete využiť vy, ale aj desať ďalších autorov po vás a je to absolútne legálne (hoci otázka morálky je už niečo iné). A keďže obálky na mieručasovo (a aj finančne) náročnejšie, púšťam sa do ich tvorby často už počas písania príbehu.

Tvorba obálky je celkom určite práca, ktorú by ste NEMALI robiť sami! Zvlášť ak nechcete pôsobiť ako neskúsený amatérsky samovydavateľ. Najmite si grafika, ktorý sa venuje špeciálne obálkam kníh a vie, čo robí. Pokojne si ním nechajte pripraviť aj viac návrhov a vyberajte, no neskúšajte robiť túto prácu sami doma na kolene. Tipy na šikovných grafikov vám dajú kolegovia z brandže. Prípadne opäť pozrite tiráže kníh, ktorých obálky sa vám páčia, alebo využite Google.

Skúsenosť z praxe

Dobrá obálka je hotová alchýmia. Musíte zvoliť zaujímavé fonty a vhodne ich umiestniť (vážení, Times New Roman ani Comic Sans nemajú na obálke čo hľadať, dobre? :-D), vybrať (nafotiť) vhodnú fotografiu alebo si dať nakresliť zaujímavú ilustráciu.

Z vlastnej skúsenosti odporúčam investovať do profesionálnych ilustrátorov, aj keď sú drahší, vráti sa vám to. Mne sa napríklad vďaka spolupráci s renomovanou ilustrátorkou podarilo dostať sa s knihami do prime time televízneho vysielania jednej z našich najkomerčnejších televíznych staníc vďaka tomu, že ilustrátorka bola hosťkou. Je pravda, že len ilustrácie ma stoja trojciferné sumy, no z môjho subjektívneho hľadiska stoja za každý jeden cent.

Tiež treba citlivo vybrať farby a celé to nakombinovať tak, aby obálka zaujala na prvý pohľad. Stále totiž platí, že obal predáva.

7. Tlač knihy

Tadá, poďme na papier! 🙂 Výber tlačiarne je tiež pomerne dôležitý krok, pri ktorom by ste mali dvakrát merať a raz strihať. A takisto nepozerať iba a len na cenu. Vyberajte si tlačiarne, ktoré sa špecializujú na knihy a ideálne aj na väzbu a finiš, ktorý ste si zvolili.

Vy síce vyberáte, no tlačiar by vám mal vedieť poradiť a pomôcť. Takisto by vás mal upozorniť na prípadné chyby v dodaných tlačových súboroch, aby sa predišlo neskoršiemu sklamaniu. Neskúsený grafik vám napríklad môže obálku pripraviť tak, že nemá správne nastavenú tzv. hĺbku farieb. Kvôli tomu by sa tlačiarom papier vlnil a výsledok by vyzeral veľmi zle. Tiež môžete mať obálku v nedostatočnom rozlíšení, vďaka čomu bude po vytlačení pôsobiť „rozmazane“. Skúsený tlačiar vás na tieto nedostatky upozorní ešte predtým, než „stlačí gombík“ a dá knihu do tlače.

Tlač knihy tiež treba objednať v dostatočnom predstihu, minimálne niekoľko týždňov, občas až mesiacov dopredu. Tlačiarne majú totiž najmä v silných sezónach (hlavne pred Vianocami) určité kapacity, ktoré už môžu byť obsadené. Myslite aj na to, že tlač a zviazanie knihy nejaký čas trvá. Najmä ak ste si zvolili aj povrchové úpravy ako UV lak, ktorý musí niekoľko dní schnúť.

Skúsenosť z praxe

Ja napríklad zvyčajne v prvom náklade tlačievam 1000 až 2000 ks knihy s UV lakom (paperback neštandardný formát, kde dlhšie trvá orez) a moja tlač zvykne trvať od 7 do 10 dní. Tlač zvyknem objednávať približne mesiac až dva dopredu.

8. Distribúcia knihy

Ako dostať knihu do kníhkupectiev? Existuje ťažšia a ľahšia cesta. Ťažšia je osloviť jednotlivých kníhkupcov po vlastnej linke, voziť im jednotlivé kusy na vlastnom aute po celej republike a s každým z nich jednotlivo riešiť fakturáciu. Áno, ostane vám vyššie percento z predajnej ceny, ale za tú všetku námahu to podľa mňa nestojí. Zároveň platí, že veľké siete ako Panta Rhei či Martinus také drobné spolupráce zvyčajne aj odmietajú a vezmú vás jedine cez distribútora.

Druhou, ľahšou cestou, je už spomínaný distribútor. Ide o typ sprostredkovateľskej firmy, ktorá má na starosti skladovanie, rozvoz a fakturovanie kníh. Zastupuje autorov a vydavateľstvá a komunikuje s kníhkupcami. Je to teda akýsi medzičlánok, ktorý za vás urobí všetko potrebné a dostane vaše knižky na pulty kníhkupectiev. Počítajte však s tým, že si za to vezme cca 50% z predajnej ceny knihy. Na Slovensku máme do 10 väčších distribučných spoločností a väčšina z nich má podobné podmienky. Popýtajte sa, vyžiadajte si podmienky spolupráce a potom s niektorou z nich uzatvorte zmluvu.

Skúsenosť z praxe

Pozor si dajte na dve veci. Dátum vydania knihy odkomunikujte s distribútorom dopredu. Musí byť stanovený tak, aby knižky stihli rozviesť po celom Slovensku (čo trvá cca týždeň). Zároveň musia stihnúť nahrať kníhkupcom do systémov tzv. údaje na zalistovanie. Tie by ste im tiež mali dodať v dodatočnom predstihu. Ak teda chcete knihu vydať napr. v poslednom septembrovom týždni, distribútor by mal mať knihy u seba najneskôr na začiatku tretieho týždňa a tlačiť by ste mali najneskôr prvý septembrový týždeň. Údaje na zalistovanie treba dodať aspoň v druhý týždeň.

Ďalšia vec, ktorá nie je samozrejmosťou, je vykladanie kníh na pulty kníhkupectiev. Ak ste prvoautor, nemáte objednanú u kníhkupcov kampaň a nie ste influencer alebo celebrita, je možné, že si z vašich kníh u distribútora kníhkupci objednajú pár desiatok kusov a zvyšok vám distribútor ani nevezme na sklad. A stovky kusov kníh nechcete mať doma v obývačke, verte mi 🙂 Knihy sa tiež predávajú „na komis“, zaplatené teda za ne dostanete až vtedy, keď ich kníhkupci predajú. Distribútor vás bude vyplácať raz mesačne spätne.

9. Budovanie čitateľskej základne

Ak by som dnes mohla dať svojmu mladšiemu ja jednu jedinú radu, povedala by som mu – vybuduj si čitateľskú základňu skôr, než niečo vypublikuješ. Je to totiž oveľa jednoduchšia cesta, ktorá vám pomôže vyhnúť sa veľkému sklamaniu z toho, prečo sa vaša kniha nepredáva.

Ak totiž v tichosti píšete svoj príbeh a potom hoci aj vrazíte všetky úspory do profesionálnej prípravy knihy a vypublikujete ju, hádajte, čo sa stane? NIČ 🙂 Ak o vás ľudia nikdy nepočuli, je málo pravdepodobné, že si kúpia vašu knihu. Možno pár náhodných okoloidúcich v kníhkupectve zaujme obálka, no takýmto štýlom predáte maximálne desiatky kusov. A vy potrebujete, aby to boli stovky, ideálne tisíce.

Čo teda s tým? Ak ste už vo fáze, že máte hotový príbeh, ponúknite čitateľom niekoľko kapitol zadarmo napríklad výmenou za e-mail. Urobiť tak môžete prostredníctvom bezplatných mailových služieb (do istého počtu odberateľov) ako Mailchimp či Mailer Lite. Spustite platenú reklamu cez Facebook alebo cez Instagram a sledujte, ako sa vám bude plniť databáza. Keď v nej budete mať aspoň tisíc ľudí, vyhrali ste. Teraz je ten správny čas povedať im o vydaní celej knihy a rovno ich smerovať na stránku s predajom alebo predpredajom (pokojne rovno u kníhkupcov).

Ak ste ešte len vo fáze písania, môžete skúsiť aj to, že budete kapitoly postupne publikovať na blogu alebo napr. na platforme akou je Wattpad. Ak si k tomu založíte ešte aj knižný Instagram, Facebook či TikTok a budete vašim sledovateľom pravidelne dávať vedieť o tom, že vyšla nová kapitola, zaručene si časom vybudujete komunitu lojálnych čitateľov.

Skúsenosť z praxe

Na Wattpad môžete pokojne zavesiť už aj hotové dielo a využiť ho len ako platformu vhodnú na online čítanie bez registrácie. Ja som to tak urobila s mojou knihou Cudzinec z papiera. Za pár týždňov som nazbierala 10 000 čitateľov a mnohí sa dožadovali papierovej verzie. A tak som im ju dala 🙂

Komunita je všetko. Ak budete mať okolo seba komunitu a kníhkupci uvidia záujem o vašu knihu hneď v prvých dňoch, sami vás budú aktívne vykladať na poličky. Môžete ísť samozrejme aj cestou platenej reklamy, no tá stojí stovky až tisíce eur a ak v začiatkoch nemáte toľko peňazí investovať, investujte radšej svoj čas a tvorte si komunitu. Ak to s písaním myslíte vážne, tak platí, že čím skôr, tým lepšie.

10. Marketing okolo knihy

Ak ste to dotiahli až sem, gratulujem vám, gro práce máte za sebou. A predsa ste zasa na začiatku 🙂 To, že kniha fyzicky existuje, ešte totiž nič neznamená. Takmer každý dokáže napísať a vydať knihu, no nie každý ju dokáže aj predať. Možno sa občas rozčúlite, čo za knihy sa dostávajú do rebríčka bestsellerov, keď tá vaša je stokrát lepšia. Áno, môže to byť pokojne pravda, no viete, v čom je rozdiel? O vašej knihe takmer nik nevie 🙂

V knižnom biznise žiaľ platí, že marketing je odpoveďou (takmer) na všetko. Zlá kniha s dobrým marketingom bude oveľa predávanejšia ako dobrá kniha so zlým marketingom. Venujte preto tejto téme maximálnu pozornosť. A čo môžete urobiť? Tu je pár praktických tipov:

  • knihu teasujte ešte pred vydaním, postupne zverejňujte ukážky, robte content marketing okolo témy knihy, pár týždňov pred vydaním zverejnite obálku, atď.
  • vytvorte si knižný trailer a promujte ho cez sociálne siete a platenú reklamu na nich
  • spravujte si sociálne siete – buďte tam, kde je vaše publikum a aktívne s ním komunikujte minimálne na týždennej báze, ideálne na dennej (tu nájdete tipy na appky, ktoré vám s tým pomôžu)
  • založte si newsletter a aktívne si budujte databázu odberateľov
  • ďalšou možnosťou prezentácie je vlastná webová stránka, hlavne ak to s písaním kníh z dlhodobého hľadiska myslíte vážne
  • nezabudnite ani na personal branding a pozicioning, pracujte na svojom autorskom imidži a nájdite si svoje miesto na trhu
  • vyžiadajte si od čitateľov recenzie a hodnotenia na stránkach kníhkupcov a pracujte s bookstagramermi (s ich nájdením vám pomôže tento článok)
  • robte cross-promotion s ďalšími autormi – vymeňte a odporučte si navzájom knihy – hlavne ak máte rovnakú cieľovku
  • využívajte moderné kanály a formáty ako livestreamy (živé vysielanie) či reels (filmové pásy)
  • alebo si pozrite náš starší článok o knižnom marketingu a inšpirujte sa ďalšími skvelými tipmi

Páčil sa vám tento článok?

Skvelé, tešíme sa 🙂 Budeme radi, ak o ňom poviete aj ďalším autorom, ktorých by mohol zaujímať, alebo ho nazdieľate na vašich sociálnych sieťach. Budeme sa tešiť, ak týchto 10 krokov k vydaniu knihy pomôže čo možno najviac začínajúcim selfpublisherom.

Ceníte si naše know-how?

Na portál Opisani.sk pravidelne pridávame podrobné a praktické články, v ktorých častokrát odhaľujeme naše dlhoročné know-how, ktoré sme často získavali aj za cenu drahých chýb. Vy sa vďaka nám učíte zadarmo a týmto chybám sa môžete vyhnúť. Naše rady vám tiež môžu ušetriť stovky eur za konzultantské služby. Ak teda cítite, že vám náš obsah pomohol a chcete nás podporiť, aby sme mohli pre vás tvoriť aj naďalej, budeme vám vďačné, ak sami ohodnotíte našu prácu.

Vytvorili sme darovací účet, kam môžete poslať ľubovoľnú sumu ako poďakovanie za naše články, videá, livestreamy a obsah na sociálnych sieťach. Je už na vás, či nám virtuálne pošlete drobné na kávu, alebo si vyrátate sprepitné z tých stoviek eur, ktoré ste možno vďaka tomuto článku ušetrili za pokazenú tlač. Za každý jeden cent vám zo srdca ďakujeme 🙂

PODPORIŤ NÁS MÔŽETE TU:

www.buymeacoffee.com/opisani.sk

Ivica Ďuricová

Svoju prvú rozprávku napísala ako 7-ročná. S písaním profesionálne začala v roku 2010 ako copywriterka. Krátko potom vydala svoju prvú knihu a dodnes ich vyšlo už päť, nielen v slovenčine, ale aj v češtine a angličtine. Píše hlavne romantiku, mystery a biznisové knihy. Väčšinu kníh si vydáva sama ako selfpublisher.

Odporúčané články

Sledujte nás na instagrame