Selfpublishing (samovydanie): Ako si vydať knihu sám a pre koho (nie) je táto možnosť vhodná

Selfpublishing (samovydanie) knihy

Nepochodili ste v štandardných vydavateľstvách a napriek tomu chcete svoju knihu dostať na trh? Alebo si chcete zachovať svoju autorskú nezávislosť? V tom prípade sa môžete stať selfpublisherom, alebo po našom aj samovydavateľom. 

Čo je to selfpublishing alebo aj samovydanie?

Selfpublishing, alebo po slovensky aj samovydanie či samovydávanie, je vydanie si knihy vo vlastnej réžii. V bežných prípadoch autorovi vydá knihu vydavateľstvo, v tomto prípade si autor knihu vydá sám a je vlastne sám sebe vydavateľom. 

V zahraničí je tento spôsob vydávania kníh veľmi populárny a mnohí autori ho dokonca už od začiatku zámerne uprednostňujú pred klasickým vydávaním cez bežné vydavateľstvá.

Na Slovensku je samovydávanie ešte skôr ojedinelé, no pomaly ale isto si začína získavať svoje miesto na trhu. 

Je samovydavateľ nechcený autor alebo šikovný nezávislý „borec“?

V našich končinách dlhodobo panoval názor, že samovydavateľ je iba akýsi nešťastník, ktorý sa nevie zmieriť s tým, že jeho kniha je zlá a že ho všetci vydavatelia odmietli. Ak ste donedávna niekomu povedali, že ste si knihu vydali sami, pozrel sa na vás v tom lepšom prípade s ľútosťou v očiach, v tom horšom s absolútnym opovrhnutím. 

Neznalosť procesu, veľmi malý počet samovydavateľov a niekedy žiaľ aj amatérske spracovanie knižných titulov, budili v čitateľoch dojem, že kniha vydaná samonákladom jednoducho nemôže byť dobrá.

V poslednej dobe je však samovydávanie stále častejšie a už aj selfpublisheri dobíjajú rebríčky predajnosti u najväčších slovenských kníhkupcov. Spomeňme napríklad vegan blogerku Nikoletu Kováčovú a jej kuchárku Slovegán či populárneho motivačného autora Dušana Kadleca.

O veľkú popularizáciu samovydávania a jeho vylepšeného imidžu v očiach slovenských čitateľov sa do veľkej miery postarala aj autorka beletrie Michaela Zamari, ktorá okrem svojich romantických kníh (sama) vydala aj výborný titul s názvom Zákulisie samovydávania. Táto knižka sa prehnala sociálnymi sieťami ako víchor a mnohí knižní blogeri po jej prečítaní v recenziách uvádzali, že im zmenila pohľad na selfpublishing a že si po prečítaní autorov, ktorí takto publikujú svoje knihy, oveľa viac vážia. Samovydávanie je totiž drina, ale o tom už v ďalších častiach článku. 

Pre koho (nie) je samovydanie

Samovydavateľ = podnikateľ. Povedzme si to hneď a na rovinu. Ak chcete byť selfpublisherom, musíte mať podnikateľského ducha. Nemusíte si rovno zakladať firmu, dá sa to aj bez toho, iba s právnou formou „slobodného umelca“, no pripravte sa na to, že okrem písania kníh budete zrazu musieť riešiť aj veľmi veľa nových a nie vždy príjemných činností.

Po dopísaní rukopisu v štandardnom režime odovzdáte celý súbor vydavateľstvu a viac sa nestaráte. Veci ako korektúra, sadzba, tlač, distribúcia a marketing rieši za vás vydavateľstvo. Mali by ste byť určite aktívni v oblasti osobného brandingu a pomôcť vydavateľstvu s propagáciou knihy (viac o tom v článku o marketingu pre autorov), no o nič viac sa nemusíte starať.

Ako samovydavateľ na seba preberáte všetku zodpovednosť bežného vydavateľstva. Musíte sa postarať o celú výrobu knihy a jej marketing, a takisto o dane a všetky ostatné finančné a byrokratické záležitosti.

Musíte si teda položiť otázku, či máte na tento typ úloh, úplne iných než je písanie kníh, talent a odhodlanie. Ako samovydavateľ (podnikateľ) musíte byť priebojní, otrlí, sebadisciplinovaní, schopní učiť sa nové veci, vedieť sa rýchlo rozhodovať a ešte mať z tohto všetkého aj radosť 🙂

Za odmenu získate kreatívnu nezávislosť, vyššie finančné ohodnotenie a častokrát aj úctu, ktorú vám vydavateľ ako začínajúcemu autorovi málokedy dá. 

Porovnanie VYDAVATEĽSTVO vs. SAMOVYDANIE 

Vydavateľstvo:

  • ako autor iba píšete
  • nemusíte mať podnikateľské zručnosti
  • nepotrebujete mať žiadne financie na štart
  • zvyčajne získate fixný honorár (za predaj práv) a percentá z predaja knihy
  • neriešite výrobu knihy
  • marketing riešite iba čiastočne
  • ťažíte z kontaktov vydavateľstva (prednostné plochy na marketing u kníhkupcov, pozvania na besedy, tlačové konferencie k vydaniu knihy, besedy na Bibliotéke, atď., celkovo väčšia vizibilita)
  • nemáte kontrolu nad názvom, obálkou ani väzbou knihy
  • máte menšie percento zo zisku
  • neviete ovplyvniť, kedy vám kniha vyjde
  • zo strany niektorých vydavateľov môžete zažiť neférové konanie 

Samovydanie (selfpublishing):

  • nie ste len autor, ale aj vydavateľ
  • musíte mať podnikateľské zručnosti
  • potrebujete financie na štart (aj keď si ich môžete zabezpečiť napr. cez crowdfunding)
  • nemáte fixný honorár (za predaj práv), iba percentá z predaja knihy
  • riešite výrobu knihy
  • riešite celý marketing 
  • zháňanie kontaktov je plne na vás (nemáte prednostné plochy na marketing u kníhkupcov, častokrát ich majú vybookované veľké vydavateľstvá mesiace dopredu, besedy si organizujete sami, na tlačovú konferenciu vám ako začínajúcemu autorovi nepríde zrejme žiadny novinár, na besedu na Bibliotéke sa dostanete len veľmi ťažko, atď., celkovo menšia vizibilita)
  • máte plnú kontrolu nad názvom, obálkou aj väzbou knihy
  • máte väčšie percento zo zisku
  • viete ovplyvniť, kedy vám kniha vyjde
  • sami seba si vážite, robíte na seba a vaše nápady sú v bezpečí vo vašej hlave

Je samovydanie finančne výhodnejšie?

Začínajúci autori majú často pri selfpublishingu veľké oči. Áno, v konečnom dôsledku zarobíte viac, no aj všetky náklady sú na vašich pleciach a musíte si vedieť výrobné a marketingové náklady dobre spočítať. 

Rozmeňme si to na drobné a ukážme si (veľmi zjednodušené) rozloženie koláča na knižnom trhu na 10-eurovej knihe.

Ak stojí kniha 10 €, koláč sa rozdelí približne nasledovne: 

  • prvých 50% si rozdelia distribútor s kníhkupcom (približne v pomere 30 a 20%), týchto 5 € už nikdy viac neuvidíte ani v režime samovydavateľa, ani v režime cez vydavateľstvo (jedine, že by ste mali vlastný e-shop a knihy by ste si predávali sami a kníhkupcov a distribútorov by ste úplne obišli)
  • ďalších 50% sa delí medzi vydavateľa a autora (približne v pomere 45 a 5%), týchto 5 € ide do veľkej miery do výroby knihy a čiastočne pokrýva zisk vydavateľa a honorár autora
  • ako autor teda v klasickom režime vydávania cez vydavateľstvo zvyčajne vidíte z 10 € knihy maximálne 50 centov, pri lepšej zmluve možno 1 €
  • ako autor samovydavateľ získavate celých 5 € z každého kusu, no hradíte si aj všetky výrobné a marketingové náklady, ktoré sa často šplhajú až do výšky 30=40% z ceny knihy (pri prvom náklade, dotlače bývajú lacnejšie)

Poďme si to teda zhrnúť. Ako autor, ktorého vydáva vydavateľstvo, budete vždy zarábať 5, 10, maximálne 15% z ceny knihy. Nikdy sa neviete posunúť vyššie, pretože „koláč“ literárneho trhu vás nepustí.

Zarobiť niečo navyše viete jedine tak, že predáte práva na preklad vašej knihy do iných jazykov (aj to iba v prípade, že ste s vydavateľstvom nepodpísali exkluzívnu zmluvu), prípadne práva na film (čo je v slovenských podmienkach skôr sci-fi).

Áno, ak budete predávať z jednej knihy 50 tisíc výtlačkov ako naše najväčšie autorské hviezdy (typu Dán, Karika, Vasilková), aj 1 € z knihy bude pre vás super zárobok. No povedzme si to na rovinu, nie každý spisovateľ sa dostane na túto úroveň. 

Ak ostanete na úrovni priemerne obľúbeného autora, ktorý vydá jednu knihu ročne a predá sa z nej 3000 kusov, máte také lepšie ročné vreckové a celkom určite sa písaním kníh nebudete živiť.

Cesta k full time jobu autora?

Ak sa dáte na cestu samovydania, budete na začiatok potrebovať finančnú investíciu. Výrobné náklady kníh sú drahé a pohybujú sa v tisícoch. Tieto náklady musíte hradiť buď z vlastného vrecka, alebo sa musíte dať na crowdfunding, prípadne si zobrať pôžičku. V konečnom dôsledku však môžete zarobiť viac.

Ak dokážete napríklad výrobné náklady knihy stiahnuť na 2-3 eurá a z 10 € knihy vám tak zjednodušene ostane po odrátaní 50% pre distribútora a kníhkupca 3 €, pri 3000 kusoch je to už 9000 € a pri povedzme dvoch knihách ročne sa už bavíme o zaujímavej čiastke.

Samozrejme že väčšina samovydavateľov zarobené peniaze hneď reinvestuje do ďalšieho vydania, takže nebudete mať hneď druhý rok na Mercedes, no pri dostatočnej sebadisciplíne, obľúbenosti na trhu a stále väčšom počte predaných výtlačkov sa do pár rokov môžete dopracovať k tomu, že sa budete živiť už len písaním kníh, aj keď nebudete Dominik Dán. 

Je klasické vydavateľstvo vždy na vašej strane?

V tejto poslednej časti článku si dovolím byť osobná. K dnešnému dňu mám na konte deväť kníh a ďalšie dve sú na ceste.

Vyskúšala som si vydanie cez klasické vydavateľstvo, selfpublishing na Amazone cez Kindle Direct Publishing (KDP), samovydanie viacerých ebookov cez slovenské Publico (tých si dovolím rovno veľmi pochváliť, sú super!), printové samovydanie, crowdfunding, aj klasické kolečko odmietnutí, resp. nepodarených rokovaní vo vysokom štádiu u štandardných vydavateľov. 

Mám aj veľmi pozitívnu skúsenosť s klasickými vydavateľmi v zahraničí, no aj nie príliš pozitívnu na domácom trhu. Nikoho konkrétneho nebudem menovať, no na vlastnej skúsenosti vám chcem ukázať, prečo som sa nakoniec pre selfpublishing rozhodla ja.

Do rebríčkov top predajnosti som sa dokázala nakoniec dostať aj bez silného vydavateľa za chrbtom. Nepotrebovala som k tomu tlačovky pred desiatkami novinárov, ani A-4-kovú reklamu v Magazíne o knihách. A nakoniec sa mi podarilo byť aj v tom povestnom Teleráne, hoci vďaka unikátnej spoločnej knihe Azaelov pád, ktorú vydalo štandardné vydavateľstvo (Venupress, tých tiež musím na tomto mieste pochváliť za super prístup :)). Televíziu však kniha zaujala na základe autoriek, nie vydavateľstva.

Čo tým chcem povedať? Iba a len to, že klasické vydavateľstvo vám nezaručí úspech a rovnako tak si ho môžete, síce vydrieť, ale aj zaslúžiť sami.

Nezatracujem všetkých slovenských vydavateľov, sú tu aj féroví, ktorí sa k vám budú správať s úctou a poskytnú vám všetok servis, ktorý si ako talentovaný autor zaslúžite. O ceste vydania knihy cez štandardné vydavateľstvo a o výhodách tohto procesu nájdete na portáli ďalšie články, takže ak sa selfpublishingu bojíte a chcete radšej vydavateľa, prečítajte si aj tie. V žiadnom prípade nechcem byť jednostranná.

Ja sama som žiaľ zažila aj veľmi nepríjemné situácie so štandardnými vydavateľmi (najmä v štádiu oslovovania / rokovaní), a takisto som počula od iných autorov veľa príbehov o elementárnej neúcte k autorom, o diskutabilnom nakladaní s nápadmi na názvy a obálky, o naťahovaní termínov vydania doslova na roky, o nevýhodných zmluvách či dokonca o neplatení autorských honorárov.

Aj toto všetko zo mňa nakoniec urobilo selfpublisherku. Autorskú slobodu by som nevymenila za nič na svete. Aj keď na druhej strane tejto mince stojí ťarcha podnikania. Ja som však podnikateľský typ, takže mi táto cesta „sadla“.

Akou cestou sa máte vydať?

Tento článok vás v žiadnom prípade nemá odrádzať od oslovovania vydavateľov a snahy získať zmluvu s bežným vydavateľstvom.

Na Slovensku sú ešte aj slušní a féroví vydavatelia a ako autora si vás budú vážiť a váš príbeh dostanú na police kníhkupectiev s veľkou pompou. Určite si vyskúšajte aj oslovovanie vydavateľov, je to minimálne zaujímavá skúsenosť.

Ak ale váhate, mali ste smolu s oslovovaním, alebo rovno zvažujete, či do toho neísť sami, pretože máte podnikanie v krvi a chcete mať hlavne slobodu a nezávislosť, zrejme som vám brnkla na strunku.

Selfpublishing je veľmi komplexná téma a určite sa jej na portáli budeme venovať podrobnejšie. Zatiaľ nám v komentároch môžete dať vedieť, či ste o tomto spôsobe vydávania kníh niekedy premýšľali, alebo aké sú vaše skúsenosti, ak ste už na ceste samovydávania. 

Ceníte si naše know-how?

Na portál Opisani.sk pravidelne pridávame podrobné a praktické články, v ktorých odhaľujeme naše dlhoročné know-how. To sme často získavali aj za cenu drahých chýb. Vy sa vďaka nám učíte zadarmo a týmto chybám sa môžete vyhnúť. Naše rady vám tiež môžu ušetriť stovky eur za konzultantské služby. Ak teda cítite, že vám náš obsah pomohol a chcete nás podporiť, aby sme mohli pre vás tvoriť aj naďalej, budeme vám vďačné, ak sami ohodnotíte našu prácu. 

Vytvorili sme darovací účet, kam môžete poslať ľubovoľnú sumu ako poďakovanie za naše články, videá, livestreamy a obsah na sociálnych sieťach. Je už na vás, či nám virtuálne pošlete drobné na kávu, alebo si vyrátate vyššie sprepitné z tých stoviek eur, ktoré ste možno aj vďaka tomuto článku (či mnohým ďalším) ušetrili. Za každý jeden cent vám zo srdca ďakujeme 🙂

PODPORIŤ NÁS MÔŽETE TU:

www.buymeacoffee.com/opisani.sk

Ivica Ďuricová

Svoju prvú rozprávku napísala ako 7-ročná. S písaním profesionálne začala v roku 2010 ako copywriterka. Krátko potom vydala svoju prvú knihu a dodnes ich vyšlo už deväť, nielen v slovenčine, ale aj v češtine a angličtine. Píše hlavne romantiku, trilery a biznisové knihy. Väčšinu kníh si vydáva sama ako selfpublisher.

Odporúčané články

3 komentáre

  1. […] Selfpublishing (samovydanie): Ako si vydať knihu sám a pre koho (nie) je táto možnosť vhodná […]

  2. […] Ako sa rozdeľuje „koláč“ na knižnom trhu a prečo autor nedostane viac ako pár centov či 1 euro z knihy, ktorú napísal, si môžete prečítať v tomto článku. […]

Komentáre sú uzavreté.

Sledujte nás na instagrame