Crowdfunding – ako vydať knihu (takmer) zadarmo

Crowdfunding – ako vydať knihu (takmer) zadarmo

Crowdfunding je skvelá vec. Ak chcete byť samovydavateľ, ale chýbajú vám peniaze, tento spôsob financovania vydania knihy vám vyrieši problém.

Čo je to vlastne ten crowdfunding?

Na internete nájdete množstvo definícií, jednou z nich je napríklad kolektívne financovanie. Veľké množstvo malých investorov sa vám poskladá na váš kreatívny zámer. Úplne zjednodušene ide o akýsi špeciálny predpredaj – vaši čitatelia sa vám na knihu vyzbierajú dopredu – predobjednajú si výtlačok (prípadne aj so špeciálnymi bonusmi) v čase, keď kniha ešte neexistuje a vy máte iba napísaný koncept. Čitatelia počítajú s tým, že knihu dostanú, no s nejakým časovým odstupom. Nerobia teda žiadnu charitu, ale zároveň ani klasický e-shopový nákup (pri ktorom by knihu dostali v podstate hneď). 

Crowdfunding prebieha vždy cez špeciálny crowdfundingový portál, ktorý vám poskytne svoj priestor a technológiu (platobná brána, zber kontaktov, atď.) na to, aby ste vy mohli zverejniť svoj projekt a na oplátku si vezme isté percento z vášho finálneho zisku, ak kampaň ukončíte úspešne.

Vyzbierané peniaze vy potom použijete na všetky úkony súvisiace s výrobou knihy. Zaplatíte za ne korektora, sadzbu, dizajn obálky a tlač, v ideálnom prípade aj ďalšiu reklamnú kampaň. Netreba zabúdať ani na poštovné a balné a na administratívne poplatky spojené s týmto typom kampane. 

Výhody a nevýhody crowdfundingu

Tak ako každý iný proces, aj vydanie knihy pomocou crowdfundingu má svoje svetlé aj menej svetlé stránky. Pozrime sa teda na jednoduché zhrnutie:

Výhody crowdfundingu:

  • dokážete vďaka nemu vydať knihu bez vlastných finančných prostriedkov
  • funguje aj ako prieskum trhu a prvotný test, či kniha ľudí zaujme
  • funguje aj ako reklama, kampaň vám pomôže informáciu o knihe dostať aj k neznámym ľuďom
  • obsahovo zaujímavé kampane vedia byť atraktívne aj pre mainstreamové médiá
  • celé financovanie si viete zabezpečiť v priebehu mesiaca bez akéhokoľvek rizika (ak sa kampaň nepodarí, portálu nič neplatíte)

Nevýhody crowdfundingu

  • ľudia tento spôsob financovania stále nepoznajú a mnohí mu nedôverujú (hoci je absolútne bezpečný)
  • musíte znášať všetky daňovo-odvodové dôsledky kampane, po jej ukončení by ste sa prakticky mali stať podnikateľom (aj keď bežne to v praxi stále mnohí nerobia a nikto to veľmi nerieši)
  • príprava kvalitnej kampane je náročná a vyžaduje si mesiace a nové zručnosti (netypické pre spisovateľa, typické pre marketéra a účtovníka)
  • kampaň sa nemusí podariť, v tom prípade vám portál nepošle žiadne peniaze a tie už vyzbierané vráti predplatiteľom
  • počas kampane sa budete musieť stať „vlezlým obchodníkom“ a otravovať s ňou naozaj každého, koho poznáte, aby ste uspeli

Kde robiť crowdfunding

Crowdfunding sa dnes dá robiť už naozaj veľmi pohodlne na lokálnej aj svetovej úrovni. Ak máte medzinárodný projekt a vaším cieľom je vyzbierať veľkú sumu peňazí, zvoľte si niektorý z globálnych portálov, napr. Kickstarter alebo Indiegogo. Ak ste začínajúci lokálny autor, zvoľte skôr lokálny portál. Medzi tie najobľúbenejšie české a slovenské patria napr. HitHit, Startlab či Startovač

Ja osobne mám veľmi pozitívnu skúsenosť s česko-slovenským Startovačom, na ktorom som robila ešte v roku 2016 kampaň na financovanie mojej prvej beletrie Zlaté puto. Kampaň sa úspešne podarila a dodnes je v Sieni slávy TOP 30 najúspešnejších slovenských projektov. Portál mi síce nijako nepomáhal, ale ich užívateľské prostredie bolo veľmi prívetivé a projekt mi schválili v priebehu dní. Aj neskôr boli nápomocní, keď som mala otázky ohľadom účtovania projektu.

Marže týchto portálov na projekt sa líšia, no zvyčajne sa pohybujú okolo 10-15%, čo je veľmi férová suma za všetok ten servis okolo. Jednoducho si vopred navýšte váš rozpočet o túto sumu a budete mať stále dostatok prostriedkov na vydanie vašej knihy.

Kampane bežia zvyčajne 15, 30, alebo 45 dní. Rôzne portály majú na výber rôznu dĺžku kampaní. Najčastejšie však ľudia využívajú práve mesačnú kampaň. 

Príprava na crowdfunding 

Príprava kampane je absolútne kľúčová a nie je možné zhrnúť ju v dvoch odstavcoch. Budeme jej venovať ešte ďalšie články, takže si držte klobúky, čaká nás poriadna jazda. 

Teraz iba pár základných informácií, aby ste vedeli, kde začať so štúdiom. Ak máte totiž predstavu, že skrátka zavesíte na portál pár informácií o vašej knihe a budete čakať, čo sa stane, nemusíte s crowdfundingom ani začínať. Je to totiž v podstate reklamná kampaň ako hociktorá iná a tej predchádza nielen kreatívna príprava, ale aj poriadna reklamná stratégia. Ak netušíte, o čom rozprávam, neľakajte sa, všetko sa dá naučiť.

Na úvod vám odporučím jeden pomerne komplexný bezplatný materiál. Vytvorila ho Slovak Business Agency a je to e-book, ktorý si stiahnete zadarmo výmenou za e-mail. Príručka nesie názov Ako na crowdfunding a na takmer 70 stranách vám povie všetko to podstatné, čo musíte vedieť. 

Preštudujte si takisto „manuály“ vyššie spomínaných crowdfundingových portálov. Veľa vám napovedia aj úspešné kampane. Všímajte si, ako mali zostavený popis projektu, ako bola podaná vizitka autora, aké odmeny autor pripravil, či mal ku knihe trailer alebo kvalitné fotografie a mockupy, atď. Väčšina crowdfundingových portálov má svoje „siene slávy“, v ktorých nájdete najúspešnejšie projekty. Na niektorých si dokonca viete vyfiltrovať iba tie literárne. Nie je za čo, inšpirácii zdar 🙂

Komunita je základ

Crowdfundingová kampaň nebude úspešná, ak nemáte dopredu vybudovanú komunitu. Nehovorím o tom, že musíte mať teraz toľko sledovateľov na Instagrame ako Zuza Plačková. Aj ja som robila crowdfunding ešte v čase, keď som o Instagrame ani len nechyrovala a predsa som bola s kampaňou úspešná. Dôležité je mať akúkoľvek komunitu, o ktorú sa môžete oprieť. 

Píšete na Wattpad a máte svojich pravidelných čitateľov a subscriberov? Skvelé! Zverejnili ste už časť knihy formou e-booku zadarmo výmenou za e-mail a máte odoberateľov newslettra? Super! Alebo máte vybudovanú komunitu na sociálnych sieťach?

Nič z toho? A čo tak vaši klienti, ak ste podnikateľ? Alebo kolegovia z tímu, ak robíte nejaký šport? Kolegovia v práci? Spolužiaci v škole? Kamaráti? Známi? Všetci máme okolo seba nejakú komunitu a práve táto je kľúčová pri štarte. Ak si začnete o crowdfundingu viac čítať a narazíte na štatistiky, zistíte, že skutočne nakúpi iba približne 10% z vašej komunity. Je to smutné, ale je to tak. Ľudia sa svojich peňazí vzdávajú len veľmi neradi. Treba s tým počítať a nemať veľké oči. Radšej byť na konci príjemne prekvapený, ako sklamaný. 

Ak svoju komunitu ešte nemáte, najskôr si ju vybudujte. Bez nej sa vám totiž crowdfunding nepodarí.

Matematika za crowdfundingom

Pozrime sa teraz na jednoduchú rovnicu. Povedzme, že na vydanie knihy potrebujete 3000 €. V štatistikách sa dočítate, že priemerná suma jedného prispievateľa je 20€. Je to však priemer, vy môžete mať odmeny v rámci predpredaja nastavené od pár eur až po stovky. 

Keď sumu 3000 € vydelíme týmto priemerným príspevkom, dostaneme sa k číslu 150. Presne to je počet prispievateľov, ktorých musíte zohnať, aby sa vám kampaň podarila.

Ak sme si vyššie povedali, že nakúpi približne 10% vašej komunity, v praxi to znamená že potrebujete komunitu 1500 ľudí. Zarátajme sem všetko, čo máte. Followeri na sociálnych sieťach, subscriberi na Wattpade alebo vo vašom mailing liste, kamaráti, rodina, kolegovia, klienti, bežní známi, spolužiaci, ale aj neznámi ľudia na internete, ktorých môžete osloviť pomocou word of mouth reklamy, platenej reklamy, či mediálnych zmienok. Skúste si to sami zrátať. Našli by ste 1500 takýchto ľudí, ktorých viete zasiahnuť svojou správou a 10% z nich nakúpi? Ak áno, práve ste sa presvedčili, že máte super základ na crowdfunding. 

Čo ďalej? 

Tento článok bol prvý zo série. Crowdfundingu sa ešte budeme ďalej venovať a povieme si viac o tom, ako prebieha príprava naň, ako si nastaviť odmeny, aké sú úskalia celého procesu, ako si vytvoriť knižný trailer, či ako riešiť následnú logistiku a právne náležitosti. 

Ak sa vám článok páčil, nezabudnite ho zdieľať na sociálnych sieťach. Ďakujeme! 

Ivica a Vlaďka

Ivica Ďuricová

Svoju prvú rozprávku napísala ako 7-ročná. S písaním profesionálne začala v roku 2010 ako copywriterka. Krátko potom vydala svoju prvú knihu a dodnes ich vyšlo už deväť, nielen v slovenčine, ale aj v češtine a angličtine. Píše hlavne romantiku, trilery a biznisové knihy. Väčšinu kníh si vydáva sama ako selfpublisher.

Odporúčané články

2 komentáre

  1. […] čomu podľa nej uspela jej crowfundingová kampaň na vydanie knihy Slovegán a namiesto očakávaných 8 000 eur sa jej podarilo na vydanie knihy […]

  2. […] Crowdfunding – ako vydať knihu (takmer) zadarmo […]

Komentáre sú uzavreté.

Sledujte nás na instagrame