Mal by byť spisovateľ na TikToku?

Spisovatel na TikToku

Knižný marketing už dávno nie je len doménou vydavateľstiev. Ak chcete ako spisovateľ uspieť, mali by ste mať po novom aj účet na TikToku. Tu je 10 dôvodov prečo.

1. TikTok už dávno nie je „sociálna sieť s tančekmi pre deti“

Väčšina Slovákov má TikTok ešte stále zaškatuľkovaný ako sociálnu sieť, kde 12-ročné deti natáčajú rôzne uletené tančeky. To však už dávno nie je pravda. Publikum na tejto síce mladej, ale stále silnejúcej sociálnej sieti, tvoria dnes už ľudia všetkých vekových kategórií. Je pravda, že najsilnejšie zastúpenie je stále medzi tínedžermi a mladými dospelými (cca 16 až 29 r.), no mnoho autorov má cieľovú skupinu práve medzi týmito ľuďmi. A práve to je prvý dôvod, prečo si ešte dnes zriadiť účet na TikToku.

TikTok sa stáva platformou, ktorá pomaly ale isto zosadí z trónu Instagram. Je živá, premakaná, poskytuje úžasné kreatívne nástroje na tvorbu a ešte stále sa na nej dá organicky rásť tak, ako na Instagrame už roky nie. Naskočte teda na vlak, kým je ešte čas. O rok už bude neskoro a za videnia si budete platiť, podobne ako dnes na Instagrame a Facebooku.

2. Spisovateľ na TikToku dokáže ešte stále organicky rásť

Apropo… organický rast. Viete si predstaviť, že za dva týdžne vystrelíte z nula na 400 followerov a jedno video pokojne získa 10 000 videní za 48 hodín? Aj toto sú reálne čísla z TikToku, priatelia. Hovorím z čerstvej vlastnej skúsenosti.

TikTok má engagement rate (mieru zaangažovanosti publika, teda či vám niekto lajkne, okomentuje alebo zazdieľa video, prípadne si ho uloží) na úrovni okolo 13%. Pri Instagrame je to 1-3%. Bavíme sa o desaťnásobne vyšších číslach. Ak má na Instagrame váš reel 100 pozretí, na TikToku bude mať 1000. Ak vám na Instagrame lajkne post 40 ľudí, na TikToku to bude 400. Nebude to samozrejme platiť vždy a navždy, no práve teraz je TikTok ešte vo fáze extrémneho rastu a naberania užívateľov. A keďže chce, aby k nemu prišlo čoraz viac ľudí a aby na platforme trávili čas, logicky im poskytuje štedré organické výsledky. Bez platenia. Treba to využiť, kým sa dá.

3. TikTok sa nepozerá na počet followerov

Obrovský rozdiel, ktorý je medzi Instagramom a TikTokom, je práve v tom, že TikToku je úplne jedno, koľko máte sledovateľov. Áno, aj tu si síce postupne budujete svoje publikum, ale prezeranie aj distribúcia obsahu fungujú úplne inak.

Kým na Instagrame sa zobrazujete prioritne ľuďom, ktorí vás sledujú, a tým pádom musíte mať logicky čo najväčší počet sledovateľov, aby ste mali videnia, TikTok funguje inak. Táto sociálna sieť zobrazuje váš obsah komukoľvek na sieti cez tzv. „For you“ nástenku, kde vám algoritmus ponúka návrhy na obsah, ktorý by sa vám mohol páčiť súdiac podľa vašich predchádzajúcich lajkov či vyhľadávaní.

Dostať sa tak môžete k tisícom, desaťtisícom až státisícom ľudí, ktorí o vás nikdy predtým nepočuli. A práve toto je tá najväčšia sila TikToku. Máte dobrý obsah? Pripravte sa na to, že môžete mať veľmi ľahko virálne video so státisícovými videniami aj ako „bežný smrteľník“.

4. TikTok vám prinesie „ľadové“ publikum

Viete, čo je to studený kontakt? Ide o marketingový pojem, ktorý hovorí o tom, že keď oslovujete publikum bez akejkoľvek predošlej znalosti vášho produktu (v tomto prípade vašej autorskej značky, vašich kníh), ľudia vás nepoznajú a sú k vám zo začiatku chladní, musíte ich zaujať a „zohriať“, aby sa z neznámych stali vaši fanúšikovia.

Väčšina vášho obsahu na TikToku sa vďaka odlišnému algoritmu bude zobrazovať práve studenému, ba až „ľadovému“ publiku. TikTok je úžasný, ale zároveň aj krutý. Keďže ide o rýchloobrátkový obsah pre studené publikum, musíte byť nesmierne kreatívni a zaujať na prvý pohľad. Na uchopenie pozornosti ľadového publika máte doslova pár prvých sekúnd. Ak ľudí ihneď nechytíte na udičku, jediným pohybom prescrollujú na ďalšie video a vy ich nikdy viac neoslovíte.

Tvoriť na TikTok je teda autorská výzva. Každý dobrý spisovateľ je však zároveň storyteller, čo nám dáva obrovskú výhodu. Viete, ako zaujať už prvou kapitolou? Prvou vetou v knihe? Viete, ako začať dej in medias res? Tak buďte bez obáv, rovnakým spôsobom uspejete aj na TikToku 🙂

5. Spisovateľ na TikToku nepredáva, ale ľudia jeho knihy kupujú viac

TikTok nie je platforma primárne určená na predaj. Ľudia sú tu na reklamu skôr alergickí a samotná sociálna sieť u nás na Slovensku ešte ani nemá spustenú platenú reklamu (článok je písaný v júli 2022).

Ako teda robiť ako spisovateľ marketing na TikToku, keď nemám predávať? Je to jednoduché. O svojich knihách môžete hovoriť tisícimi inými spôsobmi než tým priamym („kúp si moju knihu“).

Porozprávajte do videa, čo vás inšpirovalo k jej napísaniu, ukážte knižné lokácie prostredníctvom sliedshow fotografií, ukážte svoj moodboard ku knihe, predstavte hlavnú zápletku, či postavy, vytrhnite najzaujímavejšie vety z anotácie, prirovnajte svoju knihu k iným, ukážte, ako ju čítate niekde vonku v krásnom prostredí, atď.

Možností sú tisíce. Zo začiatku určite spravte to, že dáte follow čo najväčšiemu počtu domácich aj zahraničných autorov a budete sledovať, ako to robia oni. Potom môžete podľa ich videí urobiť vlastné. A nebojte sa… nie je trápne ukazovať svoju knihu v každom druhom videu. Ani v každom. Vráťte sa o krok vyššie a uvedomíte si, že TikTok vaše video aj tak vždy ukáže zrejme úplne iným ľuďom. Nebudete teda znieť ako papagáj, nebojte sa 🙂

Skúsenosť z praxe je taká, že aj keď nepredávate priamo, predaje kníh sa vám zvýšia. U nás je to príjemný posun smerom nahor, v USA to môže byť doslova „life-changing“. Čítala som príbehy desiatok samovydavateľov, ktorým po jednom virálnom videu na TikToku vyskočili predaje na Amazone tak, že za mesiac zarobili 30 tisíc dolárov a ďalší týždeň im na dvere klopal literárny agent 😀 Na Slovensku síce nerealistické, ale aj mierne zvýšené predaje na našom trhu vás určite potešia, však?

6. TikTok vám umožní plánovať si obsah dopredu

Zo začiatku sa odporúča publikovať až niekoľko videí denne a to po dobu cca mesiaca. Pýtate sa, ako to všetko máte stíhať popri tom, ako píšete, chodíte do práce, prípadne sa ešte staráte o rodinu? Nuž… bude to práca navyše, no intenzívne hlavne zo začiatku, postupne budete frekvenciu pridávania videí znižovať.

TikTok sa dá robiť efektívne tak, že si priebežne značíte námety na videá, potom si nárazovo sadnete pred kameru, natočíte 10-20 (kratučkých) videí a máte zásobu na týždeň dopredu. Reálne vám teda výroba videí zaberie možno hodinu dve týždenne. Nebojte sa, nemusíte si chystať žiadne hollywoodske scenáre. Hlavne zo začiatku budete točiť 8-15 sekundové videjká, ktoré vám na výrobu naozaj nezaberú veľa času. Všetky predtočené videá si potom môžete naukladať do záložky Drafts (koncepty), odkiaľ ich budete už len manuálne postovať, keď príde čas. Takže žiadne denno-denné vysedávanie za TikTokom.

Ak by ste chceli byť ako spisovateľ úplný fajnšmeker a dotiahnuť plánovanie do dokonalosti, existujú aj aplikácie tretích strán, ktoré vám umožnia naplánovať obsah dopredu tak, že sa aj sám postne. Vitaj, doba automatizácie 🙂

7. TikTok sa dá naučiť

Všetko, čo o tejto sociálnej sieti viete, je jej názov? 😀 Aj ja som na tom bola podobne. Založila som si síce kedysi dávno prezieravo účet, aby mi nik neobsadil užívateľské meno, no nechodila som tam a netušila som, ako to celé funguje. Až keď som ako marketérka pochopila, že TikTok je na vzostupe a Instagram je padajúca hviezda (ach, tie dosahy…), rozhodla som sa, že idem do toho a začnem robiť TikTok, kým je ešte čas a nerobia ho všetci.

Keďže som však netušila ani len to, ako „tú vec“ zapnúť, rozhodla som sa, že sa najskôr zverím do rúk odborníkom 😀 Keďže už dlho sledujem extrémne šikovnú špecialistku na sociálne siete Tami, vedela som, že má aj e-kurz o TikToku. Poznám jej prácu a viem, že dá človeku vždy absolútne nadupané know-how, a tak som sa rozhodla investovať a kurz som si kúpila. Neľutujem ani cent. Tami vás naučí všetko od toho, ako si založiť účet, cez to, ako na začiatku vychovávať algoritmus a nedoprzniť si ho (pozor, bez týchto informácií si účet zrejme raz dva pokazíte a už to nepôjde napraviť), ako tvoriť rôzne typy videí, čo robiť, čo nerobiť, ako efektívne tvoriť, a to všetko cez e-book, hodiny video-školení a praktických ukážok a inšpirácií.

Nie, toto nie je reklama, ja tento kurz jednoducho ospevujem, kade chodím, lebo mi samej prináša výsledky, aké som absolútne nečakala. Ak nechcete investovať do kurzov, alebo na ne nemáte peniaze, skúste si pred vstupom na TikTok naštudovať aspoň cez bezplatne dostupné informácie na internete to, ako funguje algoritmus, ako často máte zo začiatku pridávať a čo sledovať / nesledovať, aby k vám na profil chodili tí správni ľudia.

8. Ako spisovateľ môžete robiť marketing nielen na TikToku

TikTok je skvelý v tom, že pre vás môže predstavovať krásny nástroj, vďaka ktorému budete recyklovať obsah a robiť tak nadupaný autorský marketing. Vytvorili ste práve video na TikTok? Super. Teraz si ho môžete stiahnuť (cez aplikácie tretích strán napr. aj bez loga TikToku) a publikovať na Instagrame cez Reels (Filmové pásy) alebo na YouTube cez YT Shorts. Alebo ho zavesiť na Pinterest, kde vás niekto môže objaviť ako inšpiráciu a zároveň tak nakŕmite SEO roboty. Koľko múch sme teraz zabili jednou ranou? 🙂

Keďže len veľmi málo slovenských spisovateľov sa svojou profesiou aj živí, máme málo času. Ak teda chceme robiť marketing efektívne, musíme recyklovať obsah a využívať náš čas čo najrozumnejšie. TikTok vám túto službu ponúkne. Zabudnite však na opačný postup. Ak robíte Reels na Instagrame a chcete ich vešať na TikTok, neuspejete. TikTok je totiž iná platforma a treba ju najskôr pochopiť. Opačne to však ide. Videá z TikToku majú na Instagrame zvyčajne úspech.

(tento článok pokračuje pod odkazom na článok o marketingu)

9. TikTok vám pomôže vyjsť zo zóny komfortu

Každý druhý spisovateľ je väčšinou introvert. Celé dni sedíme za klávesnicami, ťukáme do nich fiktívne príbehy a v našich hlavách vedieme hodinové debaty s neexistujúcimi ľuďmi 😀

Ak ste sa v tomto popise našli, zrejme sa ma pýtate, ako máte, preboha, začať točiť videá s vlastnou tvárou a hlasom? Nebojte sa, dá sa to. Začnite krok po kroku. Na TikTok viete točiť aj videá, kde bude vidieť napr. len vaše ruky a knihy. Postupne môžete pridať voiceover (nahranie vlastného hlasového komentára k videu). Keď sa trochu osmelíte, natočíte video, kde je vás síce vidieť, ale nerozprávate, napríklad iba ukazujete svoje (či iné) knihy do trendovej hudby. A keď nadobudnete sebadôveru, tak môžete publiku konečne aj čo to porozprávať 🙂

Alebo skočte do vody rovno, vyjdite zo svojej komfortnej zóny a ukážte sa svetu. Tak, ako káže Tami. Nie je sa čoho báť, doma predsa budete iba vy a váš telefón.

10. Spisovateľ na TikToku je stále pomerne vzácny úkaz

Nasadnite na (už aj tak rozbiehajúci sa) vlak, kým je čas. Do zaujímavých výšin a na vysoké čísla vyrastú tí, ktorí prídu na začiatku. Je to podobne ako to bolo kedysi s Facebookom a neskôr s Instagramom. Keď už danú platformu robia všetci, je neskoro. Ideálne je prísť zavčasu, keď na danom mieste síce možno chvíľu budete za exota, no časom uvidíte, že si stihnete vybudovať publikum, ktoré už vaši konkurenti nedobehnú, pretože prídu neskoro.

Slovenských (a českých) spisovateľov je na TikToku zatiaľ veľmi málo. Ak tu sú, sú to zväčša mladší autori z generácie mileniálov alebo GenZ. Tvorcovia na platforme sú však akéhokoľvek veku, takže sa nebojte. Naskočte na vlak, kým sa ešte môžete viesť zadarmo a kým vlak poriadnym tempom naberá rýchlosť. Uvidíte, že o rok / dva sami sebe za tento krok poďakujete.

Navyše, táto platforma je skvelá aj pre začínajúcich autorov, ktorí ešte žiadnu knihu nevydali, no majú zaujímavý príbeh a vedia ho pútavo odprezentovať. Tak si môžu zabezpečiť čitateľskú základňu ešte pred vydaním knihy a verte mi – nič lepšie sa vám ako debutantovi nemôže stať 🙂

Vlastná skúsenosť na záver…

Tento článok som síce písala po dvoch týždňoch na TikToku, no rozhodla som sa ho vypublikovať až v momente, keď budem mať za sebou kritický prvý mesiac.

Tu sú teda moje čísla, ktoré vás možno inšpirujú viac než 10 dôvodov:

ÚDAJČÍSLOPOZNÁMKA
Štart20.6.2022začínala som s úplne prázdnym účtom bez jediného nahraného videa predtým
Počet followerov na začiatku17sledovalo ma pár kolegýň a knižných blogeriek len preto, že som dala follow ja im predtým
Vyhodnotenie po mesiaci20.7.2022
Počet followerov po mesiaci819
Počet lajkov na všetkých videách spolu11,3 tis.
Počet publikovaných videí933 videá denne, pridávala som vždy o 15:00, 17:00 a 19:00
Počet videní na najsledovanejšom videu11,4 tis.
Počet virálnych videí1do tejto kategórie radím videá s videniami nad 10 000

Nedá mi nedoplniť, že takéto čísla som dosiahla zrejme preto, že som sa naozaj pomerne striktne riadila pravidlami, ktoré som sa naučila v kurze. Poznám však aj autorov, ktorí na žiadnom kurze neboli a majú na TikToku podobný úspech. Voľba je teda na vás.

Pre porovnanie – na Instagrame som začínala v takmer identickom čase – 22.7.2016. Za 6 rokov na tejto platforme som si vybudovala publikum o veľkosti 1986 sledovateľov. Desiatky mojich postov bolo sponzorovaných (platila som si na ne reklamu, aby sa dostali k väčšiemu počtu ľudí) a dvakrát som využila kampaň s influencermi, ktoré ma dokopy stáli niekoľko stoviek eur.

Teraz sa pozrite ešte raz na tabuľku s číslami TikToku a sami si odpovedzte, či budete ďalší spisovateľ na TikToku alebo nie a či sa oplatí investovať do kurzu 😉

UPDATE dňa 14.9.2022 – po takmer 3 mesiacoch na TikToku

Počet sledovateľov: 1553

Počet lajkov: 36 tis.

Najsledovanejšie videá: 2ks, každé cez 25 tis. videní, 2 tis. lajkov a stovky uložení

Pokračovala som aj naďalej tempom 3 videá denne až na pár výnimiek, keď šli dve videá alebo 1 denne, plus som mala dohromady za celé tri mesiace asi 3 dni, keď nešlo žiadne video.

Nie som žiadny makro influencer, ale za mňa osobne sú toto absolútne fantastické výsledky… PS: TikTok vypredal druhú dotlač mojej knihy Cudzinec z papiera <3

PS: Na TikToku ma môžete sledovať tu: www.tiktok.com/@ivica.duricova

Ceníte si naše know-how?

Na portál Opisani.sk pravidelne pridávame podrobné a praktické články, v ktorých odhaľujeme naše dlhoročné know-how. To sme často získavali aj za cenu drahých chýb. Vy sa vďaka nám učíte zadarmo a týmto chybám sa môžete vyhnúť. Naše rady vám tiež môžu ušetriť stovky eur za konzultantské služby. Ak teda cítite, že vám náš obsah pomohol a chcete nás podporiť, aby sme mohli pre vás tvoriť aj naďalej, budeme vám vďačné, ak sami ohodnotíte našu prácu. 

Vytvorili sme darovací účet, kam môžete poslať ľubovoľnú sumu ako poďakovanie za naše články, videá, livestreamy a obsah na sociálnych sieťach. Je už na vás, či nám virtuálne pošlete drobné na kávu, alebo si vyrátate vyššie sprepitné z tých stoviek eur, ktoré ste možno vďaka tomuto článku ušetrili. Za každý jeden cent vám zo srdca ďakujeme 🙂

PODPORIŤ NÁS MÔŽETE TU:

www.buymeacoffee.com/opisani.sk

Ivica Ďuricová

Svoju prvú rozprávku napísala ako 7-ročná. S písaním profesionálne začala v roku 2010 ako copywriterka. Krátko potom vydala svoju prvú knihu a dodnes ich vyšlo už päť, nielen v slovenčine, ale aj v češtine a angličtine. Píše hlavne romantiku, mystery a biznisové knihy. Väčšinu kníh si vydáva sama ako selfpublisher.

Odporúčané články

Sledujte nás na instagrame