Pomáha autorom bestsellerov, Hollywoodskym scenáristom a inšpirovala Georga Lucasa pri Star Wars. Čo je cesta hrdinu a ako vďaka nej napíšete svoju knihu?
Premýšľali ste niekedy nad tým, čo je vlastne príbeh? Väčšina ľudí by označila príbeh ako dej alebo akciu.
Niekto niečo robí. Niečo sa deje.
Nemusíte byť autorom bestsellerov, aby ste vedeli, že každý príbeh má svoj začiatok, stred a koniec. Tieto tri časti sú základným rozdelením každého príbehu, ktoré ste sa naučili na základnej škole a nemožno ho obísť. Avšak ak chcete napísať knihu, sú tri časti dosť?
Určite nie. Ak by ste chceli pokročiť o troška ďalej a rozdeliť svoje dielo na viac častí, dostali by ste sa k tzv. Freytagovej pyramíde, ktorú vytvoril Gustav Freytag, nemecký spisovateľ a dramatik. Freytag rozdelil dramatické dielo na päť častí: expozícia, stúpajúca akcia, vyvrcholenie, padajúca akcia, rozuzlenie.
Ak však chcete tvoriť príbehy ako pravý majster, mali by ste poznať Cestu hrdinu.
Campbellov monomýt inšpirovaný legendami a mýtmi
Cesta hrdinu, alebo aj monomýt, je dobrodružná cesta hrdinu, ktorý prijme volanie podniknúť dobrodružstvo a vydáva sa do nového, neznámeho sveta, kde stretáva spojencov i nepriateľov, získava elixír, poráža nepriateľa i svoj vlastný tieň a vracia sa domov, do svojho bežného života ako majster oboch svetov.
Ako prvý monomýt pomenoval a zoskupil Joseph Campbell (ktorý sa pri tvorbe inšpiroval psychológom Carlom Jungom) a v roku 1949 napísal knihu The Hero with a Thousand Faces – v češtine Tisíc tváří hrdiny. Kniha popisuje mytologické a náboženské príbehy a dôležité momenty, ktorým hrdina na svojej ceste musí čeliť. Rozplieta symboliku skrytú v legendách a vysvetľuje mýty od budhizmu, cez nórsku mytológiu až po Šípkovú Ruženku.
Kniha Tisíc tváří hrdiny by mala byť základným dielom v knižnici každého spisovateľa bez ohľadu na žáner, ktorý píše. Ak to myslíte s písaním vážne, odporúčam vám ju kúpiť a študovať. Osobne sa k nej neustále vraciam pri každej knihe, ktorú píšem.
Šablóna pre autorov bestsellerov i Hollywoodskych režisérov
Cesta hrdinu je akási šablóna, ktorú možno použiť pre každý príbeh. Cesta hrdinu sa nevzťahuje len na dobrodružný príbeh, keď protagonista cestuje krajinou z bodu A do bodu B a poráža nepriateľov, ale je predovšetkým psychologická a emocionálna. Nežáleží preto, či píšete fantasy, horor, romantiku alebo erotické romány – ako spisovateľ by ste mali Cestu hrdinu poznať.
Cestu hrdinu používajú na tvorbu svojich príbehov spisovatelia i scenáristi. Inšpiroval sa ňou i George Lucas pri tvorbe Star Wars. Bez väčších ťažkostí môžete vidieť, ako sa z Luka, obyčajného chlapca, stáva Jedi – vydáva sa na cestu, stretáva mentora (Obi-Wan, Yoda), spoznáva spojencov (Han Solo, R2D2…), stretáva bohyňu (Leia), získava elixír (meč, informácie, Sila), postaví sa sebe samému (momenty, keď to chce vzdať) i otcovskej roli (Darth Vader) a nakoniec čelí Impériu, aby sa stal majstrom oboch svetov.
Luke, Bilbo, Frodo, Harry, Katniss, Kaz, Tris, Celeana,… Každý protagonista vyráža na svoju hrdinskú cestu aby sa nakoniec vrátil domov – avšak už nie rovnaký 🙂
Kostra vášho príbehu
Ja si rada Cestu hrdinu predstavujem ako kostru ryby. Každá ryba vyzerá zvonka inak podľa druhu (žáner), avšak kostru (štruktúru deja) má rovnakú.
Ak sú všetky kosti príbehu správne naskladané, ryba krásne pláva. Ak však niekde niečo chýba alebo je navyše, ryba sa točí v divnom tiku dokola (čitateľ krčí čelom) a v najhoršom prípade je mŕtva (čaká vás jednohviezdičková recenzia, prípadne sa kniha ani nedostane na policu kníhkupectva, pretože váš rukopis odmietne vydavateľstvo).
Podľa toho, či píšete romantiku, fantasy, drámu alebo erotiku bude vaša rybka žralokom, kaprom, delfínom či šťukou. Správne naskladanie kostry však rozhodne o tom, či vaša ryba bude vôbec plávať.
Prečo je Cesta hrdinu taká dôležitá a ako autor by ste ju mali vedieť odrecitovať aj o druhej ráno?
Cesta hrdinu je prirodzeným sledom udalostí, ktorý podvedome poznáme
Cesta hrdinu nie je výtvorom, ale vysvetlením, ako chápeme život. Je pre nás prirodzená, pretože sa s ňou sami stretávame každodenne. Príbehy, legendy a mýty, ktoré si naši predkovia rozprávali okolo ohňa alebo vytesávali do kamenných dosiek, popisovali hrdinské činy, ku ktorým ľudia vzhliadali.
Od Beowulfa, cez Stratený raj, Burlivé výšiny až po Harryho Pottera sa monomýt skrýva v každom príbehu. Je pre nás jednoduché mu rozumieť, pretože ho podvedome poznáme.
Keď čelíme akejkoľvek životnej prekážke či výzve, my sami sme hrdinom na začiatku svojej cesty, občas nadšení, občas vystrašení. Volanie v podobe nového vzťahu, práce, sťahovania sa, či nastúpenia do novej školy môžeme spočiatku odmietať, no nakoniec ho prijmeme. Iba tak sa môžeme stať lepšími a poraziť pomyselného draka, z ktorého máme strach. Nie nadarmo sa hovorí, že všetko, čo chcete, je za okrajom vašej komfortnej zóny.
Cestu hrdinu ako ľudia prirodzene chápeme. Keď čítame knihu alebo sledujeme film, podvedome vieme, čo má prísť a ak to autor nezvládol správne, cítime to.
Nepáči sa nám, keď hrdina dosiahol svoj cieľ príliš jednoducho, ak nikdy nespoznal mentora alebo ak je na konci svojho príbehu rovnaký, ako na začiatku. A naopak, ak má príbeh všetky dôležité „kosti“, tlieskame a jasáme nad tým, ako to autor majstrovsky napísal.
A presne rovnako to bude cítiť aj váš čitateľ.
Pozrime sa na konkrétne kroky Cesty hrdinu.
17 krokov, ako písať lepšie alebo Cesta hrdinu:
- Dobrodružstvo volá
- Odmietnutie volania
- Stretnutie s mentorom
- Prekročenie prvého prahu
- V bruchu veľryby
- Cesta skúšok, spojenci a nepriatelia
- Stretnutie s bohyňou
- Pokušenie (alebo aj Žena ako zvodkyňa)
- Uzmierenie sa s otcom
- Apotéza (alebo aj Stať sa bohom)
- Získanie elixíru (alebo aj Najvyššie dobrodenie)
- Odmietnutie návratu
- Magický let
- Záchrana zvonka
- Prekročenie prahu návratu
- Majster oboch svetov
- Sloboda žiť
1. akt: Odchod
Dobrodružstvo volá
Každý hrdina začína svoj príbeh v Obyčajnom svete, teda na mieste, ktoré mu je domovom a je mu známe. Harry je na Privátnej ulici č. 4 s Dursleyovcami vo svete muklov, nevediac, že nejakí čarodeníci existujú. Bilbo spokojne sedí doma vo svojom teplom kresle. Shrek žije vo svojej voňavej bažine.
Hrdina žije svoj každodenný život až do momentu, keď príde volanie k dobrodružstvu (call to action). Je to situácia, keď niekto alebo niečo zavolá hrdinu na výpravu. Harrymu príde list z Rokfortu a navštívi ho Hagrid, Bilbovi do domu vpadne banda trpaslíkov a žiadajú ho, aby sa stal ich zlodejom. Hrdina stojí pred volaním na neznámu cestu a… Odmieta ho.
Odmietnutie volania
Hrdina často najprv odmieta volanie na výpravu. Prečo by sa mal vzdať tepla svojho domova? Prečo by mal odísť zo známeho sveta, ktorý je pre neho bezpečný a pohodlný a mal by sa vydať na nebezpečné dobrodružstvo? Prečo by mal začať nový vzťah či prijať novú prácu?
Bilbo odmieta ísť na výpravu s Gandalfom a trpaslíkmi. Harry neverí, že je čarodejník a hovorí Hagridovi, že si ho isto s niekym splietol. Neo si myslí, že Trinity bola len výplodom jeho sna. Mia neverí, že by mohl byť Genovijská princezná.
Nakoniec ale hrdina predsalen chtiac-nechtiac prijíma volanie a vydáva sa na výpravu – a nie je sám.
Stretnutie s mentorom
Gandalf, Hagrid, Haymitch… Strýko Ben a jeho „S veľkou mocou prichádza aj veľká zodpovednosť.“ Tieto postavy pomôžu hrdinovi previesť ho z jeho Obyčajného sveta do sveta Špeciálneho, teda neznámeho. Mentor je dôležitou postavou, ktorá hrdinovi pomáha zoznámiť sa s novým svetom – a takisto pomáha čitateľovi orientovať sa v novom prostredí.
Archetyp mentora sme si predstavili v článku 8 archetypov postáv.
Prekročenie prvého prahu
Pamätáte si na moment, keď sa Sam v LOTR doslova zastaví na okraji Kraja, pretože po prekročení hranice bude prvýkrát najďalej, ako kedy bol? Presne toto je ten okamih, keď hrdina prekračuje hranicu známeho sveta. Harry sa dozvedá o jeho rodičoch a Voldemortovi a prekračuje stenu, ktorá zmizla, na nástupišti 9 a 3/4 a nasadá do rýchlika. Prekročenie prahu môže byť nielen fyzické miesto, ale aj dôležitá informácia. Hrdina urobí krok vpred a ocitá sa…
2. akt: Iniciácia
V bruchu veľryby
Hrdina je v novom, Špeciálnom svete, ktorý vôbec nepozná. Ocitá sa v tzv. bruchu veľryby – teda uprostred neznámeho prostredia. Schody v Rokforte sa pohybujú, život v Kapitole je na vysokej úrovni, Mia sa má správať ako princezná, lenže ona je len obyčajné dievča zo San Francisca, ktoré ani len nemá vytrhané obočie!
Nie je cesty späť, všetky mosty zhoreli – alebo sa jednoducho schody v Rokforte opäť rozhodli zmeniť smer 🙂 Hrdina musí pokračovať len vpred. Dostávame sa do 2. aktu, ktorý sa nazýva Iniciácia (zasvätenie), teda hrdina sa snaží nájsť svoje miesto v tomto neznámom, strašidelnom, nebezpečnom prostredí a musí dokázať, že v ňom dokáže prežiť. Pri Hunger Games je to doslovné 🙂
Cesta skúšok, spojenci a nepriatelia
Keď sa hrdina dostane do nového sveta, čelí nástrahám a skúškam, ktorým sa musí podrobiť, aby dokázal, že patrí do nového sveta. Spoznáva nové postavy – priateľov a nepriateľov a často v tomto okamihu nevie, kto je jeho spojencom a kto nie.
Peter Parker sa stáva Spider-manom a fotí pre Daily Bugle, Harry sa dozvedá o Kameni mudrcov. Hrdina vstupuje do tzv. najtemnejšej jaskyne a stretajú ho skúšky nového sveta, ktorým musí čeliť.
Stretnutie s bohyňou
Ak hrdina uspeje v skúškach, stretáva sa s bohyňou – ide o vyobrazenie akejsi ženskej dokonalosti, ktorá vládne v danom svete. Napríklad v LOTR je to Galadriel, v Shrekovi sa Shrek konečne dostáva do veže a stretáva krásnu Fionu v ľudskej podobe.
Bohyňa je symbolom Matky, Stvorenia, Sily – v príbehoch sa často zhmotňuje v ženskej postave ako akási podoba dokonalosti. Často môže ísť aj o hrdinovu spriaznenú dušu. Napríklad v Spidermanovi je to ikonická scéna, keď Spidey prvýkrát pobozká Mary Jane dolu hlavou v maske spidermana.
Pokušenie (alebo aj Žena ako zvodkyňa)
V tomto bode monomýtu hrdina stretáva pokušenie, pre ktoré chce opustiť svoju misiu. Nehovoríme o sexuálnom pokušení, ale o pokušení opustiť svoj cieľ. Musí sa mu dostať akási jednoduchá cesta von – a on ju zvažuje. Sám seba sa pýta, prečo by mal pokračovať vo svojej ceste, keď je taká náročná?
Počas celej časti skúšok hrdina čelí nástrahám nového sveta, ktorým sa musí postaviť a práve Pokušenie je kľúčový moment, ktorý rozhoduje o tom, či je hrdina naozaj hodný získať svoj cieľ a svoje miesto. Áno, v Harrym Potterovi je to moment, keď si čarodejník nájde vo vrecku Kameň murdcov. Zneužije ho pre svoj prospech? Podá ho Voldemortovi?
Pokušenie možno predstaviť aj vo forme postavy, ktorá sa pokúšala dosiahnuť cieľ, o ktorý sa hrdina snaží a zlyhala – vidíme, ako sa zo Smígla stal Gollum kvôli prsteňu, ako Isildur odmietol zničiť prsteň a čo ho to stálo, ako sa Quirell nevzoprel Voldemortovi a stal sa jeho sluhom. V Hunger Games vidíme osud Haymitcha alebo Johanny.
Uzmierenie sa s otcom
V tomto bode Cesty musí hrdina čeliť postave v „otcovskej role“. Thór je na začiatku príbehu arogantný, namyslený a všetky jeho úspechy sa točia len okolo jeho schopnosti bojovať. Ódin to vidí, a tak Thórovi vezme jeho brnenie, nazve ho „Nehodným“ (veeeľmi dôležitý moment) a vyhostí ho. Thór prichádza o všetko a musí sa zbaviť svojho ega a pýchy – je to presne ten moment v prvom filme, keď sa s holými rukami a bez Mjolniru postaví Ničiteľovi – a dostane riadnu nakladačku 🙂
Vďaka zbaveniu sa vlastnej pýchy sa Thór stane opäť hodným svojej sily. Získa späť svoje kladivo a nájde cestu nazad do Asgardu.
„Usmíření není ničím více než opuštěním dvojí obludy, která vznikla v samotném jedinci. Je třeba opustit draka považovaného za boha (superego) a draka považovaného za hřích (potlačené id). Vyžaduje to však také oprostit se od samotného ega, což je obtížné.“ J. Campbell, Tisíc tváří hrdiny, Argo 2017.
Tento moment je často chvíľou, keď hrdina musí čeliť svojim vlastným démonom. Nie vždy musí ísť vyslovene o postavenie sa vlastnému otcovi. „Otcovská rola“ je mytologickým symbolom určitého tieňa, ktorý sa nachádza v hrdinovi a on sa mu musí postaviť.
Apoteóza alebo Stať sa bohom
Hrdina sa dostal na vrchol svojej sily. Často sa tento moment nazýva aj „Stať sa bohom.“ V tomto momente je hrdina najsilnejší a najschopnejší. Stále pred ním stojí finálna skúška, ale jeho vnútorný boj je na konci. Hrdina je ochotný priniesť tú najväčšiu obetu.
V poslednej knihe o Harrym Potterovi je to moment, keď sa Harry v Zakázanom lese v obklopení Smrtijedov postaví Voldemortovi tvárou v tvár pripravený zomrieť.
Získanie elixíru (alebo aj Najvyššie dobrodenie)
Máme tu finále! Prichádza veľké odhalenie pravdy, finálny boj s nepriateľom, stíňanie dračej hlavy. Hrdina konečne podstupuje najvyššiu skúšku a získava to, kvôli čomu opustil svoj pohodlný domov a vydal sa na výpravu. Prichádzajú pomocníci, ktorých hrdina stretol v Špeciálnom svete.
Toto je vyvrcholenie celého príbehu, pre ktoré čitateľ niekoľko hodín sedel v kresle a čítal vašu knihu. Beda vám, keď ho odbijete v pár stranách či vetách!
3. akt: Návrat
Odmietnutie návratu
Keď hrdina dosiahne svoj cieľ, často chce zostať v Špeciálnom svete. Hrdina si Špeciálny svet zamiloval natoľko, že sa mu stal domovom a odmieta odísť. Avšak on sa musí vrátiť domov.
Magický let
Magický let alebo aj Čarovný útek je moment v príbehu, keď sa hrdina vracia „domov“ so svojím elixírom. Je to moment, ktorý má ohromiť čitateľov, ktorí sa majú v tomto momente smiať či plakať radosťou. Je to čarovná chvíľka plná emócií a hrdina v tejto časti monomýtu často doslova letí.
Neo letí ponad mesto, Batman sa vrhá z okraja budovy, Spiderman sa na svojej pavučine preplieta pomedzi new-yorské budovy, Buzz drží Woodyho a letia spolu, Gandalfa a Froda zachraňujú obrie orly, Allan Turing s partiou beží k svojmu prístroju, aby rozlúštili kód nacistickej komunikácie, Harry letí na fénixovi hore potrubiami do dievčenských záchodov.
Záchrana zvonka
Aby sa hrdina vrátil do svojho bežného sveta, občas potrebuje pomoc zvonka. Niekto ho postrčí, alebo mu pomôže vrátiť sa späť domov. Pomoc môže prísť i kvôli tomu, ak je hrdina zranený – prakticky každá časť Harryho Pottera končí tým, že je v nemocničnom krídle, do ktorého ho niekto musí dopraviť:-)))) Často je hrdina na konci svojich síl a potrebuje záchranu.
Prekročenie prahu návratu
Hrdina sa vracia domov. Prekračuje 3. akt: Návrat. Balí kufre a plný zážitkov, vedomostí a občas i jaziev sa vracia domov a konečne sa z neho stáva…
Majster oboch svetov
Je to ten okamih, keď hrdina vládne svojmu starému a známemu svetu, ako aj novému svetu, do ktorého sa odvážil ísť. Bilbo opäť sedí u seba doma, avšak je omnoho statočnejší. Harry je na Privátnej ceste číslo 4, ale už vie, že je čarodejníkom. Katniss sa ako víťazka Hunger Games vracia domov k matke a Prim.
Hrdina musí byť odlišný, než aký bol na začiatku príbehu.
Sloboda žiť
Dosiahnutie majstrovstva oboch svetov pre hrdinu znamená oslobodenie sa od strachu a smrti. Cíti sa byť voľný, silný a odhodlaný. V ezoterike to možno nazvať aj schopnosťou byť v prítomnom okamihu.
Cesta hrdinu je akási jazda tam a naspäť, počas ktorej hrdina čelí skúškam a stáva sa lepším.
Ak píšete svoj príbeh, môžete si ho rozpracovať práve do týchto 17 krokov.
Cesta hrdinu má v origináli podľa J. Campbella 17 krokov, Hollywood ju neskôr okresal na 12, teda sa môžete stretnúť i so zjednodušenou verziou.
Páčil sa vám článok? Nezabudnite ho zdieľať, komentovať alebo sa pridajte do nášho newslettera 🙂
[…] Cesta hrdinu alebo ako písať lepšie v 17 krokoch Neviete, čo sa musí vo vašom príbehu stať? Inšpirujte sa Cestou hrdinu. […]
[…] Cesta hrdinu alebo ako písať lepšie v 17 krokoch […]
[…] Rozčleňte si príbeh na niekoľko hlavných častí a ku každej časti dopíšte dôležité momenty, ktoré sa v príbehu majú udiať. Osnovu môžete vypracovať do troch dejstiev s dvomi hlavnými zvratmi na konci 1. a 2. dejstva, alebo vám pomôže Cesta hrdinu. […]